onsdag 9 november 2011

Tjuvar och banditer.

Dramatisk afton i går. Grannen ringde föräldrarna o meddelade att det smög omkring två män i vår andra grannes trädgård. Polis larmades o grannen med besök i sin trädgård lufsade runt på sina ägor med batong i högsta hugg.  Polisen kom o meddelade då att de fått ännu ett "larm" från närliggande hus. Tyvärr kom de undan innan registreringsskylten sågs på bilen. Men vidare efterforskning skedde idag av biträdande informatör M. Svensson. Jag träffade på en som har sin rörelse, Krukmakeri, nedanför vårt. Hon bor alltså inte här utan  3 km. härifrån. Jag berättade om vad som hänt o då sa hon att det kommit en bil i rasande fart utanför deras hus o de bor längs en cykelväg (banvallen) där inga motorfordon får vistas, varken på dagen eller kväll/natt.  Tiden stämde så det kanske då varit bovarna som tagit banvallen som flyktväg då den blå/vita bilen gled in i byn. Idag då jag skulle få skjuts ner till Höganäs så kom polisbilen o stannade vid grannen som haft besök. En polisman steg ur o gick in i hans trädgård,  så skulle väl den körande polisen vända fordonet o körde då  sakta mot mig där jag stod o väntade på skjuts. Vad gör då den pålitliga sammhälssmedborgaren Maria, jo hon stegar ut i vägen o stoppar polisen.
Kan tala om att DET hade jag inte gjort för 10 år sedan, vet inte vad som hänt med mig.....blivit "gammal lägga sig i  kärring" kanske??  Hur som helst så berättade jag glatt om flyktvägen o om en gammal ödegård som ligger just längs banvallen, där har blivit ett tillhåll för busar. Nu var inte polisen så inne i geografin här ute på landsbygden så jag skulle förklara var denna ödegård låg. Jag viftade o pekade o gestikulerade hej vilt, tror polisen blev ganska imponerade av mina armrörelser o tyckte nog jag hade passat som "här är polisen som mitt i gatan står......" Hade jag haft blå täckjacka i stället för min röda hade nog även bilisterna trott vi fått en trafikpolis i byn. Polisen jag pratade med var iaf tacksam för alla uppgifter han fått. Hade jag varit 25 år yngre hade jag nog bjudit upp honom på kaffe o velat beskriva saker o ting mer ingående, han såg mycket bra ut. Ja nu får vi se vad som händer i kväll här i byn...vågar man gå kisserundan med Jazper???? Kanske man ska utmana ödet o hoppas snyggpolisen jobbar he,he. Ha det gott folks o se upp i mörkret för busar...eller inte, ring POLISEN :-))

Inga kommentarer: